drink or not drink

Idag har jag och min vän Rachel haft allehanda diskussioner om livet. Kvällens diskussion handlade om alkohol, en diskussion jag som nykterist ofta haft med folk genom åren. Idag var den intressant just för att vi kommer från två länder med väldigt olika dryckeskulturer. England och Sverige skiljer sig åt på flera punkter som till exempel var man får sälja alkohol. Men argumenten för Systembolaget, åldersgränser, öppetider osv  sitter mer eller mindre i ryggmärgen och vi hade en bra diskussion om det. Vi pratade till exempel om att Storbritannien numer har en 24-timmars-lag som innebär att pubar har rätt att servera alkohol dygnet runt om de fått tillstånd. Som med mycket annat när det handlar om tillgänglighet anser jag att det för de allra flesta så spelar det ingen roll om det är öppet jämt, de skulle ändå inte dricka öl kl 8 på morgonen men för dem som är i eller på väg in i ett missbruk kan det vara förödande.

En sak som jag har reflekterat över under mina månader här är att det är på ett sätt enklare att vara nykterist här än i Sverige. Nog för att England har en stark ölkultur och att puben är det självklara stället att träffas på men det är inte konstigt att inte dricka. Inte en gång har jag fått konstiga blickar när jag beställt alkoholfritt och det finns ofta ett hyfsat stort utbud av alkoholfria drycker i baren. Man ser ofta folk dricka annat än öl ute. Detta gör att jag trivs mycket bättre i utelivet här än jag någonsin gjort i Sverige.

Ska bli intressant att gå ut lite mer när vi kommer tillbaka till Stockholm och se om det är kulturen det beror på eller om det är jag som har förändrats.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback