ett svårt jobb

Jag har lånat en CD på jobbet. Den heter "Fem sagor för dig som jobbar med barn". Den handlar om den anmälningsplikt jag som lärare har som innebär att jag har skyldighet att anmäla minsta lilla misstanke om att ett barn far illa på ett eller annat sätt.

Det är ett stort ansvar. Och när jag lyssnar på de här sagorna inser jag hur stort det är och hur svårt det är. Att se barn fara illa måste vara fruktansvärt och särskilt om det är föräldrarna som orsakat det. Som tur är har jag inte råkat ut för detta ännu. Vad jag vet. För det som är ännu värre är om det pågår saker som vi inte ser. Att vi inte lagt ihop ett och ett, att vi blundat för uppenbara saker eller att vi sagt att "så kan det ju ändå inte vara" och ryckt på axlarna.... Jag skulle aldrig förlåta mig själv.

Jag hoppas så innerligt att jag aldrig någonsin ska behöva göra någon anmälan....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback