en kulturkrockad lägenhet

Efter drygt en veckas vistelse hos Kenneth, denna vänliga och oerhört trevliga människa som upplät sitt vardagsrum åt mig och mina resväskor, är jag nu tillbaka på eget territorium.

I tisdags var jag här och hälsade på den familj från Iran som bott här när jag och David var i England. Oj så trevligt det var! Och lite skumt att ringa på hos sig själv och bli insläppt som gäst. Men efter ett par koppar iranskt te och några väldigt sockerdoppade mandlar kände jag mig som hemma. De visade runt i lägenheten och allt var helt och fint. Dottern hade lärt sig massa svenska under det här halvåret och berättade om allt de gjorde i skolan och de gav mig några iranska mynt och jag fick lära mig några ord på persiska. Precis när jag skulle tacka för mig, vid halv-tio tiden, och åka hem och sova bjöd de mig på mat! Jag ville inte vara oförskämd utan tackade glatt ja. Dessutom var jag ju hungrig :-) På bordet kom allehanda rätter och jag tittade noga på hur de andra gjorde så att jag inte skulle göra fel. Jättegott var det! När de kommer tillbaka till Sverige i höst ska vi få komma på riktig iransk middag. Undrar då vad det här räknades som....

Nästa krock var på toa. De använder inte papper i Iran. Det fanns en duschslang monterad på handfatskranen. Tänk vad man får uppleva.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback