förskola och politik - dagens höjdare

Idag har jag jobbat på en förskola. Det var väldigt roligt! Har ju insett att det är barn jag vill jobba med och det finns inget roligare, så är det. Trots potatismos i håret och en halvtimmes blöjbytande. Barn är underbara!

Men medan vi höll på med lunchen pratade mina "kollegor" om valet som är här i Storbritannien på torsdag. Det är lokalval till City Council och det är ju de som bestämmer vad som ska ske med den här stan med allt vad det innebär. Men de båda tjejerna jag lyssnade på sa att de minsann inte skulle rösta. Varför skulle de lägga sin tid på det? Nä, de har minsann viktigare saker att pyssla med.

Då insåg jag att jag visst tycker att politik är viktigt. Jag trodde inte det, har bävat inför det faktum att det är val i Sverige i höst. Men det är viktigt, det är viktigt att följa med och bry sig. Att man tycker nåt. Att man tar del i landets/stadens utveckling, det är ju en möjlighet!

Så nu gäller det att sätta sig in. Jag har gått ut hårt med att göra DNs val 2006-test. Det visade att jag enligt mina tyckanden,  borde rösta på ett annat parti än det jag röstat på i tidigare val. Intressant. Därefter fick David redogöra för hur det avgörs vilket parti/block som får bilda regering. Jag vet, jag borde veta men men....

Men än är det inte över. Nu behöver jag veta mer om vad olika partier tycker om just mina sk hjärtefrågor. Tills imorgon ska jag fundera ut vilka det är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback