byta klass... snälla

Idag sa ett barn att han ville byta klass. Via sin syster som tolk förklarade han att jag ger honom alldeles för lätta uppgifter att göra. Då sa jag att han måste visa mig att han tycker det är för lätt och göra uppgifterna ordentligt så att jag ser att han kan. Och dessutom, om han inte ens kan berätta detta för mig på svenska så tror jag inte att det är så enkelt som han vill göra gällande. Men det där sista sa jag naturligtivis inte.

Jag har ju dock en känsla av att mina elever och jag till en ganska stor del har väldigt olika syn på vad skolan ska innehålla. De vill ha arbetsböcker som de kan jobba fort i och om det krisar ta hem till föräldrar och syskon som gör klart åt dem. Den som betar av flest böcker vinner. Jag vill att de ska kunna nåt, lära sig nåt och framförallt förstå det de gör.

Det innebär att jag låter böckerna ligga ganska mycket. Istället får de öva på att prata med varandra eller med mig på svenska. Det är en utmaning både för dem och för mig..... Men jag tor ändå att jag är på rätt väg. Så jag håller fast vid min linje och tvingar dem att tänka lite själva. De är lite ovana vid det men jag tror det ska gå bra. Tålamod, kära Camilla, tålamod!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback