Å regnet det bara öser ner!

Och tänk vad kul det är! Idag när jag cyklade hem från jobbet var det ett reportage från en I Ur- och Skurskola här i Stockholm. Det regnade den dagen så reportern var tvungen att fälla upp sitt ´paraply under intervjun. Men barnen berättade om hur mysigt det är att vara ute när det regnar och om hur roliga lekar man kan hitta på i vattenpölarna. En kille hade försökt hoppa över en pöl men landat på magen. Hur blöt som helst men glad ändå.

Så har jag det på dagarna. Regnet strilar ner men vi är glada ändå. Daggmaskarna kommer ju upp när det regnar och då kan vi titta på hur de gör när de går. Vi gräver kanaler på gården så vattnet kan ledas bort från "sjön". Vi upptäcker att stenar och stubbar blir hala när de är våta och funderar över varför. Vi ägnar en kvart åt att lista ut hur hängslena på galonbyxorna funkar. Det är lärande i varje stund.. Fantastiskt.

Så nästa gång du går ut i regnet, ha gummistövlar på, plaska lite i pölarna och tänk på vad du kan lära dig om världen just idag!

Kommentarer
Postat av: Sofia

Ja man undrar lite varför just regn blivit "det dåliga vädret". Tur att vi har barn som kan lära oss att förstå hur världen är :o)//Sofia

2006-08-23 @ 16:58:21
Postat av: Sofia

Ja man undrar lite varför just regn blivit "det dåliga vädret". Tur att vi har barn som kan lära oss att förstå hur världen är :o)//Sofia

2006-08-23 @ 20:17:04
Postat av: wagner

Jag vill också leka med barn!

Postat av: Helene

Det där med galonbyxor... En gång hade jag knäppt fast Noahs byxor runt stången på hatthyllan för att de skulle torka. Sedan fattade jag inte hur man skulle knäppa upp dem igen, så de fick hänga där tills Johan kom och tog ner dom...

2006-09-07 @ 16:53:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback