Bakar i det tysta

I detta nu sitter jag och dricker te och äter en bit av en alldeles egenhändigt bakad äppelkaka. Den är resultatet av den gångna helgens synnerliga husliga aktiviteter som jag ägnat mig åt. Och jag inser att det är när jag gör såna saker som jag trivs allra bäst!

Äpplena är nämligen inköpta på äppelmarknad i lördags. 10 kg. I söndags skalade, klyftade, bakade och kokade jag så det stod härliga till. Och ändå finns det äpplen kvar... Men resultaten var det verkligen inget fel på.

Att koka äppelmos är väldigt enkelt. Här kommer då mitt recept:

1 ½ kg skalade och urkärnade äpplen i bitar
4 dl socker
1 dl vatten

Koka äpplena ihop med vattnet tills de har blivit mjuka. Tillsätt sockret. Koka upp igen och låt koka tills det ser ut som du vill ha det, ungefär 20 minuter. Mosa bitarna lite extra om du vill med en potatisstamp eller nåt liknande.

Häll upp i rena burkar och låt svalna. Frys in eller ät inom några dagar!

Tack till Erik som inspirerade till det här inlägget. Hoppas detta visar att jag myser och bakar och stökar ofta fortfarande! :-)


Kommentarer
Postat av: Macke K

Häll på ett lager parrafin överst i burken så håller sig moset länge utan att du behöver frysa det. En skvätt atamon gör det ännu mer hållbart. Men ta inte för mycket, då blir det nästan äppelgelé.

Postat av: Camilla

Vad är atamon?
Låter farligt tycker jag....

2006-10-11 @ 22:13:28
URL: http://bernersbullar.blogg.se
Postat av: Sofia

Det är väl den där lilla flaskan med ett ansikte och vit/blåa ränder på ettiketten. Det kan låta lite som ett explisovt medel tycker jag ;o). Annars är det supergott med äpplemos, mums

2006-10-12 @ 19:13:59
URL: http://sofiahallbert.blogg.se
Postat av: Robert

Atamon är ju skitbra, typ fruktbaserat gelatin.

2006-10-15 @ 22:46:10
URL: http://damberg.blogg.se
Postat av: Macke K

Skitbra är kanske att ta i, men det håller möglet borta. Och mögligt mos vill man inte ha.

2006-10-22 @ 01:00:40
URL: http://produktionskollektivet.se
Postat av: Anders

Och Atamon innehåller ju dessutom lite bensoesyrat natron, det är det som konserverar. I någon av våra fortfarande ouppackade fyra kokboksbanankartonger finns ett gôrbra recept på en lite lyxigare äppelmos. Man kokar en redigt simmig sockerlag och när den håller för trådprovet lägger man ned skalade äppelbitar och låter dem smälta sönder i lagen. Den är förrädiskt god och har ett skyhögt glykemiskt index! :-) Den blir dessutom rätt hållbar; det är ju nästan bara socker och det kan inte mögla.

2006-11-07 @ 07:51:50
URL: http://viflyttartillkarlstad.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback