om snoppar och snippor

Jag har just haft läsvila med barnen. Idag läste vi två böcker. Den ena var Hemma hos Plupp, en liten trevlig bok om en bärplockande fjällgubbe och hans söta vänner.

Den andra hette Har Loppan snopp?. Jag tänkte att nu ska jag minsann läsa en bok om ett sånt ämne utan att det känns konstigt! Sagt och gjort. Läste gjorde jag och det var rätt fnissigt i soffan en stund. Men det var en okej bok. Huvudpersonen Max tror att det finns två grupper i samhället, Dom med snopp och Dom utan snopp. Följaktligen så fattas det nåt på tjejer.

Så en dag börjar Loppan i Max klass. hon är inte som andra flickor. Hon ritar mammutar och klättrar i träd och sånt där. Sånt som killar gör.... Max tror att det är nåt annorlunda med Loppan. Hon har säkert en snopp, det är hans teori. Så därför gör han allt för att få en kik! Till slut, på badstranden, ser han att Loppan ju faktiskt inte har nån snopp!

Nä, jag har en snippa säger hon stolt! Max blir förvånad men inser ändå att det ju faktiskt inte fattas nåt på tjerna! Trots allt!

Oj vad vi är pedagogiska på vår förskola.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback