helg och arabiska språkbrister

Äntligen sovmorgon! Gick inte upp förrän kvart i åtta idag.... Ensam hemma då sambon är på stämma i Småland och klättrar över murar på Öland och turistar på Solliden kl tio på kvällen. Jag säger då det. Om ni undrar varför medierapporteringen är lite bristfällig från partiets stämma så finns det förklaringar.... Vem ska journalisterna egentligen prata med?

Men nu är det äntligen helg i alla fall. Min pedagogiska hjärnhalva har gått på högvarv den här veckan för att komma tillrätta med de vilda barnen. Finns det någon som kan lära mig några kraftfulla fraser på arabiska vore jag tacksam. Jag tror att det skulle kunna ge, om inte fullgod, så i alla fall en hyfsad effekt för arbetsron.

Igår skulle jag kolla läsförmågan hos några av barnen. En tjej var jätteglad och ville visa att hon kunde läsa. Hon stod med läseboken och hoppade upp och ner för att jag skulle lyssna. Jag satte mig bredvid och hon läste. Jättebra verkligen! Ända tills det helt plötsligt inte stod kritor som hon sa utan en krita. Läs igen sa jag. Hon läste: Det är kritor.  Suck. Hon hade gissat sig igenom hela sidan. Alternativt lärt sig utantill. Nästa veckas utmaning blir nu att påvisa att hon faktiskt inte kan läsa än utan att knäcka hennes självbild. Känns inte som den lättaste uppgift faktiskt.

Men det ska jag tänka på imorgon. Nu är det helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback