Om att se nyttan med nya kunskaper

Jag känner hur frustrationen över mitt jobb växer och växer. Allt jag drömt och planerat för, alla lektioner jag visionerat om, allt bara ryker nu. Det funkar inte med de elver som jag har. Jag måste hitta nya strategier varje dag för att försöka nå fram till deras lust att lära. Det är skitsvårt. Idag fick jag bekräftat att jag nog kommit ett litet steg fram med två av de mest pratglada i alla fall. På mattelektionen jobbade de tokbra och fokuserat. Kändes grymt även om jag inte hann reflektera så mycket just då.

I helgen diskuterade jag och en kompis som var här på besök på vilket plan man måste möta dessa barn. Och visst, jag kan inte förvänta mig att de ska komma in i klassrummet färdigstöpta i den form som den svenska uppväxten och förskolan ger. Jag inser det ännu mer nu. Det är väl här den stora omvälvningen för mig ligger. Jag förväntade mig något annat än det jag fick, och blev besviken. Nu gäller det att tänka om och tänka nytt utan att tappa engagemanget.

Men det är svårt. Jag ger och ger, hittar på och försöker lära ut. Men jag får inget tillbaka. De svarar mig på arabiska och jag får känslan av att de struntar i vad det heter på svenska. För varför ska de lära sig ett språk som de aldrig använder?

Kanske är det dags att se över rutinerna. Att placera folk antingen de vill eller inte på orter där det inte redan är fullt i kön på Migrationsverket . Jag tror rent krasst att den enskilde i längden skulle tjäna på det. Samhället skulle tjäna på det. Och många problem kanse inte ens skulle uppstå.

Kommentarer
Postat av: mamma

Nu börjar jag bli orolig för dig och ditt jobb.Det låter vettigt att dra ner på dina ambitioner. Det är nog t o m
nödvändigt för din egen hälsas skull.

2007-09-18 @ 14:33:22
Postat av: lars berner

Hej
Även jag börjar bli orolig för Dig. Vad jag
inte fattar är att ungarna vågar hålla på
som de gör. Hur reagerar deras föräldrar.
Är det bara en fröjd att vara av med
fröna under dagen. Du vet ju min
inställning.
Pappa

2007-09-18 @ 16:48:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback