påsk

Idag är det påskdagen. En glad dag enligt Bibeln.

I fredags var det däremot en sorglig dag enligt samma bok. Korsfästelse och sorg har förknippats med den dagen under de senaste 1970 åren ungefär. Här i Manchester fick vi uppleva långfredagen på ett lite annorlunda sätt. BBC 3 sände live från stan där Manchester Passion - de sista timmarna i Jesus liv spelades upp på stans gator. Det var som en musikal där historien berättades med hjälp av musik från artister från Manchester, såsom Oasis, M People, The Smiths och New Order. Det var grymt. Samtidigt bars ett 500 kg tungt kors i vit, lysande plast, som en gigantisk lampa, genom stan i procession. Hela föreställningen slutade med att "Jesus" sjöng från klocktornet på Town Hall, mäktigt.

Det mest intressanta med kvällen var intervjuerna de gjorde med folk som gick i processionen. Det var både kristna, muslimer och andra religioner och alla sa att Jesus på ett eller annat sätt betytt mycket för dem och deras religion. I slutändan så hänger allt ihop. Det är precis så jag vill se på världen. Oavsett hur olika vi kan verka så hänger vi på nåt sätt ihop. Man måste inte tycka om allt och alla men man måste respektera andra människor och se att deras tro eller livssyn är viktiga för dem liksom min är för mig.

På påskafton hade vi sen en mycket intressant diskussion över påskbordet om tro och religion. Storbritanien är ju ett väldigt kyrkligt land i den meningen att kyrkan har en tydlig plats i samhället och verkar betyda mycket för väldigt många. Men fortfarande vet jag inte vad jag tror på, hur mycket eller ens om. Påsken gav mig  i alla fall anledning att än en gång fundera över det.

Glad Påsk på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback