Födelsedagstårtorna

Okej, nu är den över. Födelsedagen. Pojken har blivit 26 men han fick kämpa lite för det. En ledtrådsjakt runt i Manchester blev det och slutmålet, efter espresso, air hockey, dansmattor och ballongsmällande, var kylskåpet med tårtorna i! Väl värt besväret om jag får säga det själv.

Tårta nr 1-
Vit kladdchokladtårta

Den här var en höjdare. Tog lång tid i ugnen dock, nog dubbla tiden mot vad receptet angav. Men det berodde nog mest på vår ugn förstås.... Glasyren var smaskens och nästan det bästa på hela kakan! Många många kalorier men ack så välkomna! Se upp så att du inte äter upp den innan den hamnat på tårtan!

Annars var det en ganska kompakt kaka, blev inte så kladdig tyvärr. Men det gjorde inget, det blev bra ändå. Så bekymra dig inte om den verkar kompakt, smaken är smaskens ändå!

Tårta nr 2 - Mjölkchokladtårta

Här snackar vi ännu mer kalorier! Med en fyllning som består av ägg, vispgrädde och mjölkchkoklad kan man tänka sig hur det kommer bli. Väldigt gott!
Jag hade bara 200 gram mandelmassa och det räckte utmärkt. Mer hade blivit förmycket botten i förhållande till fyllningen.

Och gästerna åt och uttryckte sitt gillande och för den som är chokladtokig så sitter den här som en smäck!  

Vi var nio personer som åt tårta och halva mjölkchokladen och två tredjedelar av den vita var kvar efter kvällen. Hur mycket åt vi var? Nä, det är ingen mattteuppgift, men en liten vink om att trots att det finns en extra efterrättsmage så ryms det inte så mycket av de här tårtorna hur gärna man än vill!

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Upptäckte din blogg och såg efterlysningen om recept på chokladtårta för sent, men här kommer i alla fall tips på chokladtårtor som du kan baka en annan gång. Testa Bästa chokladtårtan och Marängtårta med choklad: http://kerstin.kokk.se/?page_id=593

Postat av: Camilla

Tackar! Det ska jag verkligen göra. Det var en riktig trevlig sida, mycket gott!!

2006-03-06 @ 11:46:12
URL: http://bernersbullar.blogg.se
Postat av: Marléne

Jag har en fråga. Det står lättvispade ägg i mjölkchoklad tårtan. Hur lätt vispade du dem? Jag tycker att ofta när det står lättvispade så vispar man dem lätt och så visar det sig att man vispat dem för lite ändå. Hur mycket vispade du dem? Så att de var lättvispade eller så att de var ganska hårda? Kram kram

2006-03-07 @ 07:01:32
Postat av: Marléne

Jag kan förresten rekomendera den här kakan! Inte som födelsedagstårta men som fika! Jag har gjort den både som stor kaka och som små i formar, då gjorde jag bara om receptet lite. Gjorde lite mördeg som jag la i botten på formarna så att det blev lite stadga. Men den här kakan är en återkommande favorit hemma hos oss! http://www.arla.se/Default.aspx?id=17653&RecipeID=18192

2006-03-07 @ 08:32:49
Postat av: Camilla

Tack för tipset! Ska provas helt klart!

Vad gäller de lättvispade äggvitorna så vispade jag dem såpass att allt var vitt och bubbligt men jag hällde ut dem ur skålen. Så fortfarande rinnigt men genomvispat om du förstår vad jag menar! :-)

2006-03-07 @ 16:55:44
URL: http://bernersbullar.blogg.se
Postat av: Marléne

Okej! Bra då vet jag hur jag ska vispa dem! :-)

2006-03-08 @ 07:05:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback